הנעה חשמלית לרכב מסחרי פשוט מתבקשת. בחלק ניכר מאופני השימוש בו תוואי הנסיעה קבוע והנסועה קצרה ביחס. במקרים רבים, נקודת המוצא קבועה – אתרים של נותני שירות או ספקי סחורה – כך שקל סדר נקודות טעינה.

עוד באירופה
ואכן, גרסאות כאלה מוצעות יותר ויותר, בדרך להיצע חשמלי מלא בכל הדגמים המסחריים. אצל סיטרואן זה עניין ותיק מאוד; גרסה חשמלית ל-C15, הדגם שקדם לברלינגו, הוצגה כבר ב-1986 וזו נכנסה לייצור סדיר ב-1992.

ברלינגו של 1996, המסחרית הראשונה במבנה מודרני – כזה עם חלל אחוד וקו גג אחיד עד לשמשה הקדמית – הוצעה בגרסה חשמלית כבר ב-1998. גם בדור השני (2008) הייתה גרסה כזאת שהוצגה שנתיים מאוחר.

סיטרואן ברלינגו חשמלי – מבחן דרכים
צילום: סיטרואן

לדור השלישי-נוכחי שהושק בז'נבה במרץ 2018 הצטרפה גרסה חשמלית, ë ברלינגו, ב-2021. הבסיס הסביר פנים; הרצפה, EMP2, נועדה לשמש בסיס גם לדגמים היברידים וחשמליים של PSA דאז (מתחילת 2021 ויחד עם FCA, חלק מסטלנטיס).

כבר בישראל
ברלינגו, כידוע הדגם הנמכר בסוגו בישראל מזה עשור וחצי, משווק כאן בדור ג' ממאי 2019, והגרסה החשמלית הצטרפה אליו בדיוק שלוש שנים מאוחר יותר. מבין אופציות המרכב של הדגם – נוסעים וסגור, קצר וארוך, ל-5 ול-7 נוסעים – גרסה זו מוצעת רק במרכב הקצר ל-5 נוסעים.

סיטרואן ברלינגו חשמלי – מבחן דרכים
צילום: סיטרואן

לגרסה זו בסיס גלגלים של 278.5 ס"מ ואורכה 440 ס"מ. נפח ההטענה עד גובה המדף הוא 597 ליטרים, עד התקרה 983 ליטרים ועם מושבים מקופלים 2126 ליטרים. משקלה של ë ברלינגו הוא 1721 ק"ג וכושר ההעמסה מגיע ל-684 ק"ג.

כמו בדגמים חשמליים אחרים שמקורם ב-PSA, גם לברלינגו מנוע המייצר 100 קילוואט שזה 136 כ"ס ו-260 ניוטון-מטר שזה 26.5 קג"מ. משך ההאצה מ-0 ל-100 קמ"ש 11.5 שניות והמהירות המרבית מוגבלת ל-135 קמ"ש בלבד. לרכב גם אותה סוללה של 50 קוט"ש, טווח הנסיעה המוצהר הוא 269 ק"מ והספק הטעינה המהירה (DC) 100 ק"ו; משך הטעינה המוצהר מ-0% ל-80% בעמדה הנ"ל הוא 30 דקות.   

סיטרואן ברלינגו חשמלי – מבחן דרכים
צילום: סיטרואן

הגרסה החשמלית מוצעת רק ברמת גימור אחת, 'שיין PK', ומחירה של זאת 182,000 שקלים.
ולפני שנמשיך, מספר נתונים של גרסת הדיזל האוטומטית באותו מרכב להשוואה. נפח ההטענה זהה, אך משקל של 1563 ק"ג מאפשר כושר העמסה מרבי של 802 ק"ג. המנוע, בנפח 1.5 ליטר, מייצר 130 כ"ס ו-30.6 קג"מ, משך ההאצה ל-100 קמ"ש הוא 11.2 שניות והמהירות המרבית היא 186 קמ"ש. המחיר הוא 165,000 שקלים, ועוד נחזור לכך.

דוח ראשוני
הגרסה החשמלית, עיניכם הרואות, אינה שונה בעיצובה מאלה הרגילות, אך כדי להדגיש שעסקינן בהנעה ירוקה, סביב הרכב מוטיבים בטורקיז וגם סימולי ë מלפנים ומאחור.

סיטרואן ברלינגו חשמלי – מבחן דרכים
צילום: יואל פלרמן

מבנה סביבת הנהג ועיצובה כמו בגרסת הדיזל, ויש שינויים: המחוונים אחרים, הבורר שונה ודומה לזה שבדגמים חשמליים אחרים של סיטרואן. כמו בדגמים נוספים יש לרכב מצבי ניהוג: 'חיסכון', רגיל' וספורט', וכנדרש מההנעה, גם מצב לבלימה רגנרטיבית.

האבזור צנום, בוודאי ביחס לרכב במחיר שכזה; כך למשל, המפתח רגיל ולא חכם, מערכת המיזוג רגילה ולא מבוססת על בקרת אקלים, ולרכב אין מצלמת נסיעה לאחור. למולטימדיה צג "8 וממשק סלולרי. מפרט הבטיחות כולל בלימה אוטומטית, התרעה ותיקון סטייה מנתיב, גם הצגת תמרורים, אך אין בו בקרת שיוט אדפטיבית וניטור שטח מת.

סיטרואן ברלינגו חשמלי – מבחן דרכים
צילום: יואל פלרמן

הכניסה נוחה מאוד והמרחב מלפנים נרחב מאוד. מספר תאי האחסון (28) ונפחם (186 ל') ממשיך להרשים. הראות מצוינת גם בזכות שמשה ענקית, אך זאת מחייבת מיזוג אינטנסיבי יותר בקיץ מה שפוגע באופן משמעותי בצריכה.

עיצוב סביבת הנהג נאה, איכות החומרים סבירה ואיכות ההרכבה טובה. הנדסת האנוש אינה סובלת מפאולים בוטים, אך פקדים נוחים יותר לשימוש בבורר יתקבלו בברכה. תנוחת הנהיגה טובה, המושב גדול אך הוא רך מדי ואינו תומך, חסר הקשחה משתנה לגב התחתון.   

סיטרואן ברלינגו חשמלי – מבחן דרכים
צילום: יואל פלרמן

הכניסה לאחור, באדיבות דלתות הזזה שתפעולן קל, נוחה מאוד הודות למפתח גדול. שלושה מושבים נפרדים לנוסעים – זה טוב כי יש לכל אחד; זה פחות טוב כי כל אחד מהם אינו מספיק רחב. בכל אופן הם תומכים היטב, ומול השניים הצידיים מגשים מתקפלים. שיהיה. המרחב הכולל מכובד, מרווחי הברכיים והראש גם. קל להשטיח את המושבים ולהחזירם למצב רגיל.

האגף המסחרי בנוי היטב. פתיחת הדלתות קלה, וקל לקבע אותן ב-90 מעלות; קל להעביר ל-180 מעלות, אך במצב זה הן אינן ננעלות. הדיפון עשוי היטב וכך גם המדף המתקפל. יש גלגל חלופי בגודל מלא, אין כל סידור שהוא לכבלי הטעינה. וחבל שכך.

סיטרואן ברלינגו חשמלי – מבחן דרכים
צילום: יואל פלרמן

ברחובות ובכבישים
הנתונים הצמודים לברלינגו הזה אינם מסעירים, אבל הביצועים טובים ממה שמספרים המספרים. היציאה מהמקום מיידית, והאצות ביניים, בייחוד במהירויות עירוניות ופרבריות, מצוינות.

הרכב צובר מהירות היטב בכבישים ישרים, ומאפשר עקיפות מיידיות במהירויות דו-ספרתיות; למנוע החשמלי, ששיא המומנט שלו מוגש לנהג כבר בכמעט אפס סל"ד, יש יתרונות רבים. אפשר לשמר מהירות נכבדה גם במעלה הררי – אבל אז צריכת החשמל ממש גבוהה.

סיטרואן ברלינגו חשמלי – מבחן דרכים
צילום: יואל פלרמן

נוחות הנסיעה ברוב מתארי הרחובות והכבישים טובה מאוד, וכך גם איכותה; מנוע חשמלי שקט מאפשר לרעשים רוח וכביש לבלוט, לפעמים לבלוט מדי – אבל ב-ë ברלינגו רמת הרעש נמוכה יחסית; אפילו הרוח, למרות מבנה הרכב, כמעט ואינה מפגינה נוכחות עד 100 קמ"ש, ורעשי הצמיגים נמוכים אף הם.

היכולת הדינמית טובה, מאפשרת קצב טוב גם בכבישים מפותלים. זוויות גלגול מורגשות בעומס, ואלה ישמרו את הנהג מפחז יתר. ההגה הארוך (3.3 סיבובים מנעילה לנעילה) במצב הרגיל קל מדי, ומחוץ לעיר אינו נעים. במצב 'ספורט' משקלו נכון והוא ממש בסדר. קוטר הסיבוב, 10.8 מטרים, יעיל, מאפשר תמרון קל באתרים מסחריים.

הבלמים סבירים ביחס לרכב חשמלי, ולאחר תרגול קצר ניתן למנן את עוצמת הבלימה. לרכב בלימה רגנרטיבית אחת בלבד, היא יעילה למדי ואינה אגרסיבית. כמובן, שלושה מצבים היו מוסיפים לא מעט, בוודאי לרכב הנע בסוגי תוואי שונים באופן קבוע.

סיטרואן ברלינגו חשמלי – מבחן דרכים
צילום: סיטרואן

צריכה משתנה
עם התנעה, הכריז הרכב כי הסוללה מעניקה טווח של 274 ק"מ. במהלך הנהיגה עלה כי בקצב נאות, במהירות 90-110 קמ"ש בכבישים מישוריים, הצריכה בפועל היא כמו זו המוצהרת על-ידי מד הטווח, ובמספרים: גם 5 ק"מ/קוט"ש לטווח אמיתי של 250 ק"מ.

אולם אם הרכב מואץ באופן תדיר, הדוושה ממוקמת קרוב מדי לרצפה לפרקי זמן ארוכים, הצריכה טובה פחות, ויורדת ל-4.7 ק"מ/קוט"ש, לטווח של כ-235 ק"מ. בנהיגה הררית ובקצב גבוה, מדובר כבר ב-4.3 ק"מ/קוט"ש, נתון המייצג כ-215 ק"מ.

ממש כאן נציין כי יעילות אחזור האנרגיה במורד מכובד טובה מאוד, מאפשרת להחזיר הרבה (80%) מעודף הצריכה בעלייה – ובתנאי שנוהגים ב'אקו', ולא מתפתים לבקר את דוושת התאוצה.

סיטרואן ברלינגו חשמלי – מבחן דרכים


מסחרית, חשמלית
לכשעצמה, ברלינגו החשמלי מביאה את כל יתרונות המרכב והמוצלח של הדגם. היא מוסיפה על כך איכות נסיעה טובה מאוד בזכות מנוע שאינו נשמע, נוחות נסיעה ראויה וביצועים יעילים הודות לאופי הפעולה של המנוע החשמלי. עיקר התשלום הוא בתוספת מחיר של 10% ו-17,000 שקלים, ונוספים לו משקל הטענה מופחת ואבזור צנום מדי.

אם אתם מתכוונים לרכוש מסחרית, הנסועה המיועדת לה גבוהה (קרוב ל-50% יותר מהממוצע), ויש לכם נקודת טעינה יעילה וזמינה – כדאי לכם לבדוק את הגרסה החשמלית של ברלינגו. היא מציעה יתרונות לנהג, לחשבון העסקי שלכם וגם לסביבה, גם שלכם.

סיטרואן ברלינגו חשמלי – מבחן דרכים
צילום: יואל פלרמן
-פורסם לראשונה ב- 28/9/2022 - נוסף וידאו.